3 tips voor slimme schermcommunicatie in crisistijden

Hoe gebruik je een crisis als opportuniteit voor scherpe communicatie? Een vraag die niet veel organisaties zich stellen, maar die wel aandacht verdient. In dit artikel bundelen we drie tips. 

 

1. Zet je schermen op strategische plaatsen 

 

Om slim te communiceren, moet je publiek je boodschappen gemakkelijk kunnen zien. Zeker in crisistijden. Klinkt heel logisch? Klopt, maar toch is het dat niet altijd. 

Nu het aantal personen per winkel flink beperkt is, moet je mensen meer dan ooit efficiënt laten aanschuiven. Zet schermen aan de ingang van je winkel, vooraan op de parking en aan de ingang van je afgebakende aanschuifzones.

Daarnaast hebben alle bedrijven en openbare instellingen er baat bij om mensen constant te herinneren aan de hygiënemaatregelen. Zet daarom meerdere schermen in en plaats ze aan de ingang, in de buurt van toiletten, keukens en bij vergaderruimtes. Ook naast trappenhallen of bij de lift, typische plaatsen waar verschillende mensen doorheen de dag passeren.

Ook in fabrieken zijn schermen een perfect communicatiekanaal. Zet schermen aan de ingang van werkplaatsen en herinner arbeiders eraan dat ze handen moeten ontsmetten en afstand moeten houden. Herhaal deze boodschappen binnen de werkplaats zelf op belangrijke plaatsen, zodat je werknemers constant herinnerd worden aan de hygiëne- en afstandsregels.

 

2. Zie de crisis als kans voor originele communicatie

 

In turbulente tijden kan digital signage rust brengen, door mensen goed te informeren en zelfs met elkaar te verbinden. Een uitstekend voorbeeld hiervan is Sportoase die koos voor de positieve boodschap We don’t kiss or shake hands because we love you.

Meer inspiratie nodig? Wij stuurden al onze medewerkers een postkaart op (want soms mag het ook offline gebeuren) om hen te bedanken voor hun inzet. De tagline: Het virus dat zelfs ons development team niet onder controle krijgt, houdt ons even thuis.

Probeer ook binnen jouw organisatie origineel uit de hoek te komen. Verzin een eigen corona-hashtag of maak een originele link met je product of dienst. Dat deed bijvoorbeeld sportketen Decathlon door zijn klanten te vragen: Blijf fair-play, hou afstand.

 

3. Zorg voor eerlijke en real time communicatie 

 

Het is niet gemakkelijk om als bedrijf je organisatie op punt te houden. De Veiligheidsraad stelt de regels om de paar weken bij en schroeft maatregelen terug of lanceert nieuwe regels. 

Wil je verwarring onder je medewerkers voorkomen? Communiceer dan zo snel en eerlijk mogelijk wat de impact van al deze veranderingen op hun werk is. In crisistijd zoeken mensen in hun werkgever een baken van stabiliteit en vertrouwen. Zet dat door in je schermcommunicatie en communiceer met empathie. Leef je in in de wereld van je medewerkers, erken hun onrust en formuleer er een antwoord op. 

Dit soort aanpak vraagt een grote inspanning waarbij je communicatiestrategie constant bijgestuurd en bijgesteld moet worden. Geen evident parcours, maar dat kan helaas niet anders bij crisissituaties. Blijf daarom on top of things en voorkom dat er zich onrust verspreidt onder je personeel. 

 

Inspiratie nodig voor concrete boodschappen? In dit artikel ontdek je 7 concrete voorbeelden van schermcommunicatie in coronatijden.

Share This